dinsdag 20 april 2010

Seniorenmittag

Voor het eerst ben ik - na enige aarzeling - bij senioren-middag geweest.
Ik meende dat deze middagen meer iets waren de voor de eigen dorpsgenoten.
Herman van de Muehl - waar wij zaterdags onze tuinafval brengen - wist mij te overtuigen dat dit niet zo was.

Ik kan nu al zeggen dat ik er spijt van heb.
Spijt dat ik niet eerder gegaan ben. Vanaf je zestigste verjaardag ben je daar welkom en dat was ruim een jaar geleden.

Er moet heel wat gebeuren als ik in het vervolg niet aanwezig ben.

De middag begon met Kaffee en Kuchen. Kuchen is nog steeds gebak. Gebak dat door de vrouwen - die bedienen - zelf gemaakt is en in een nederlandse bakkerswinkel niet zou misstaan.

Er waren acht taarten voor de 10 aanwezige mannen en 14 vrouwen. Dat een tweede stuk gebak genomen wordt is hier heel normaal maar het gemiddelde bij de mannen lag op 4 stuks.

De nieuwste dorpsperikelingen worden uitvoerig besproken. Van al dat praten krijg je weer dorst en ook daar was rekening mee gehouden.
Bier, water en schnaps in de kleuren wit en rood was ruim voorradig. De drie Geburtskinder van April gaven elk een uit, waarvan een, een 2 liter hausgemachte kersen-likeur meegenomen had. Die smaakte erg lekker en de lege fles kon aan het eind zo weer mee naar huis.

Het was echt heel gezellig en je steekt ook nog eens wat op. Bijvoorbeeld een flesopener heet onder de jongens `schluessel 17`oftewel sleutel 17. Leuk. Op vertrouwelijk, stiekeme toon werd mij verteld dat het ook `Hebamme` heet. hahahaha. Nu kende ik gelukkig het woord Hebamme en kon dus vrolijk meelachen.
Twee van mijn kleinkinderen zijn in Duitsland geboren en dan komt de Hebamme in beeld. De vroedvrouw oftewel de verloskundige dus.

Inmiddels had ik de eerste tien schnapps al binnen. Peter - een van de jongens - meende dat als ik maar genoeg te drinken kreeg, ik de volgende keer zeker zou terugkomen. Toen ik vertelde dat er ook kans was dat ik dan niet weer heen mocht als ik teveel gedronken had, bleek dat van later zorg.

Nadien werd er nog gezongen, oa. Das Rentnerlied op de wijs van Scheun ist die Jugend.
Al met al een interessante middag
Posted by Picasa

1 opmerking:

  1. Als je de ochtend hierna alweer zo'n mooi stukje kunt schrijven zal het beneveld zijn van je brein nog wel meevallen.
    Ik hoop voor je dat je de volgende keer weer mag gaan. Zijn deze middagen elke week of is minder frekwent?
    Wat moet je trouwens doen als je niet van taart houdt?

    BeantwoordenVerwijderen